skolioza piersiowa, skolioza idiopatyczna, kręgosłup skolioza, skolioza operacja, ćwiczenia korekcyjne skolioza, skolioza dwułukowa, skoliozy, wady postawy, skolioze, dyskopatia, rehabilitacja skoliozy, lordoza, leczenie skoliozy, rehabilitacja kręgosłupa, terapia manualna, kręgosłup, skrzywienia kręgosłupa, bóle kręgosłupa,
Tagi
piątek, 13 lutego 2009
Dolegliwosci bólowe kregoslupa sa efektem ucisku na korzonki nerwowe. Maja one czesto charakter nerwobólu.

Przyczyna moga byc zmiany i stany zapalne w ukladzie kostnym, stawowym i miesniowym. W zaleznosci od umiejscowienia mamy do czynienia z bólami korzeniowymi kregoslupa, takimi jak rwa karkowa, ramienna, nerwobóle miedzyzebrowe, rwa kulszowa. Czesto okresla sie je ogólnie jako bóle szyjno-ramienne lub ledzwiowo-kulszowe. 

Przebieg tych schorzen, czyli ich nasilenie, dlugotrwalosc, stopien uposledzenia sprawnosci ruchowej moze byc rózny:

 

  • stan ostry - wystepuja silne dolegliwosci bólowe, pacjent nie moze chodzic, konieczne jest lezenie i leczenie farmakologiczne;
  • stan podostry - stosuje sie srodki farmakologiczne, fizykoterapie i rehabilitacje ruchowa;
  • stan przewlekly - bóle nawracaja po pracy fizycznej lub przeciazeniach kregoslupa. Stosuje sie systematyczne leczenie usprawniajace i fizykoterapie.

 

Rwa ramienna

Ból promieniuje od szyi do barku i dalej do calej reki. Towarzysza mu czesto przykurcze w stawach, mrowienie palców, szczególnie uporczywe w nocy i rano. 

Podczas leczenia stosuje sie zabiegi fizykoterapeutyczne, np. wyciagi, masaze, kinezyterapie czy kolnierz ortopedyczny. Zaleca sie cwiczenia rozluzniajace i izometryczne miesni karku i barków. Nalezy unikac wówczas ciezkich prac fizycznych, dlugotrwalej jazdy samochodem, gwaltownych ruchów glowa, naglych obrotów, dluzszego unoszenia jej ku górze i dolowi. Mozna zastosowac wyciag szyjny przy uzyciu petli Glissona, który poprzedza sie zabiegami cieplnymi. Po ostrym okresie bólów zaleca sie masaz oraz cwiczenia korygujace postawe i wzmacniajace miesnie karku. Ulge przynosza masci, zele, kremy, które lagodza ból i dzialaja przeciwzapalnie.

Bóle ledzwiowo-krzyzowe (wypadniecie dysku, rwa kulszowa)

Najczestsze przyczyny to zla postawa ciala, skrzywienie kregoslupa, wrodzone wady budowy kregów, zmiany zwyrodnieniowe tej okolicy. Moga sie one pojawic takze w wyniku dlugotrwalego stresu, przeciazenia praca fizyczna i umyslowa, oslabienia odpornosci. Niekiedy powoduje je praca w pochyleniu albo nagly, nieprawidlowy ruch, szczególnie gdy nie jestesmy przyzwyczajeni do wysilku fizycznego.

Czesto powodem sa tez zwyrodnienia krazka miedzykregowego, jego przemieszczenia na skutek wady budowy lub przesuniecia dwóch sasiednich kregów albo przepukliny jadra miazdzystego. Wypadniecie dysku powoduje ucisk na korzenie nerwowe i jest to np. rwa kulszowa. Bardzo czesto dochodzi do draznienia korzeni nerwowych, dlatego ból moze promieniowac od okolicy krzyzowej przez posladek, do konczyny dolnej, a nawet do stopy i palców.

W okresie ostrym wystepuje stan zapalny i obrzek okolicy korzeni nerwowych. Silny ból promieniuje do jednej lub obu nóg i uniemozliwia poruszanie sie. Ostry ból promieniuje równiez do posladka, biodra, tylnej powierzchni uda, stawu kolanowego i lydki. Nalezy wówczas lezec w lózku przez okolo 3 tygodnie, przyjmowac pozycje przeciwbólowe, które rozluzniaja miesnie. Zazwyczaj najmniej bólu sprawia lezenie z uniesionymi nogami, tak aby biodra i kolana tworzyly ze soba kat prosty, a podudzia byly oparte na poduszce. Stosuje sie leki przeciwbólowe, przeciwzapalne, masci, zele oraz leki rozluzniajace miesnie prazkowane. Mozna przykladac cieple oklady z borowin (torfu leczniczego, który równiez kupuje sie w sklepie w postaci specjalnych plastrów) lub ilów pochodzenia wulkanicznego (tzw. fango) przy ulozeniu odciazajacym. Po tej fazie nastepuje leczenie fizykoterapia i kinezyterapia. Dobre efekty przynosi specjalistyczny masaz stosowany przez dluzszy okres.

W okresie przewleklym odczuwa sie umiarkowany ból przy zmianach pozycji (siadaniu, wstawaniu, obrotach). Bardzo wazna jest wówczas profilaktyka, utrzymanie prawidlowej postawy ciala i kinezyterapia. Chwilowa ulge przynosi lezenie w lózku (kilkakrotne w ciagu dnia) w pozycji rozluzniajacej miesnie przez okolo 15 min.

Przy omawianym schorzeniu nalezy pamietac, "aby trzymac w cieple" te okolice ciala, chronic przed zimnem, a nawet spac z welniana opaska rozgrzewajaca krzyz. Dobrze jest rano, jeszcze przed wstaniem z lózka rozruszac ledzwiowy odcinek kregoslupa. Unikniemy w ten sposób tak charakterystycznych porannych bólów rozruchowych. Ból lagodzi goracy, mozliwie silny natrysk (bicz wodny) na bolace miejsca polaczony z lekkimi cwiczeniami rozluzniajacymi kregoslup. Zaleca sie równiez cieple kapiele z dodatkiem ziól. Podczas kapieli wykonujemy rozluzniajace ruchy. Odradza sie kapiel w temperaturze nizszej niz 30 stopni. Ulge przynosi takze sauna.

Pamietaj, ze...
masz bóle kregoslupa, mozesz stosowac masci lub zele bez recepty:
- o dzialaniu przeciwbólowym, przeciwzapalnym i rozkurczajacym miesnie (zawierajace np. diklofenak lub inne substancje), np. Fastum, Mobilat, Dicloratio zel; Naproxen, Veno-zel, Veral-zel, Voltaren, Olfen.
- o dzialaniu rozgrzewajacym (np. zawierajace kamfore), jak masc kamforowa, masc ze swistaka.
- Masci, zele i kremy na krótko zlagodza ból, ale na pewno nie zastapia wizyty u lekarza ortopedy, zabiegów fizykoterapeutycznych oraz cwiczen rehabilitacyjnych.

Nie naduzywaj srodków dzialajacych tylko przeciwbólowo, gdyz moga uszkodzic zoladek, watrobe i nerki. Usmierzaja ból, ale nie lecza choroby.

Stosuj leki przeciwzapalne.

Nie odkladaj leczenia, cwiczen i zabiegów na pózniej, gdyz choroba moze stac sie przewlekla, a zesztywnienia i przykurcze utrwala sie.

Nasze rady
Leczenie dolegliwosci korzeniowych kregoslupa trwa bardzo dlugo i ciagnie sie miesiacami. Dlatego tez uzbrój sie w cierpliwosc podczas leczenia i nie zaniedbuj terapii.

Ulge w dolegliwosciach moga ci przyniesc zimne lub cieple kompresy. Zimne, nawet z kawalkami lodu, przykladamy w pierwszym, ostrym okresie stanu zapalnego. Chlód powoduje skurczanie sie naczyn krwionosnych, lagodzi obrzeki, dzieki czemu mniej odczuwamy ból. Cieple kompresy (oklady nasaczone goraca woda, termofor, butelka z goraca woda) najlepiej stosowac po ustapieniu ostrego stanu zapalnego. Cieplo dziala rozkurczajaco i rozluzniajaco. Skuteczniejsze sa mokre oklady, dlatego tez mozna owinac termofor mokra sciereczka.

Bolace miejsca mozna rozgrzac za pomoca poduszki elektrycznej lub masazu danej okolicy ciala (szczególnie jezeli zabieg jest polaczony z wcieraniem masci rozgrzewajacej lub przeciwzapalnej).

Aby zlagodzic ból, mozesz zastosowac krioterapie, elektroterapie i akupunkture.

poniedziałek, 09 lutego 2009

Ból krzyżaZazwyczaj doceniamy rolę kręgosłupa dopiero wtedy, gdy zaczyna boleć. A przecież można zawczasu zapobiec przykrym dolegliwościom.

Kręgosłup składa się z 33 podobnie zbudowanych kręgów. Są one od siebie oddzielone tzw. krążkami międzykręgowymi, których część obwodowa jest zbudowana z elastycznej i bardzo wytrzymałej tkanki włóknistej, noszącej nazwę pierścienia włóknistego. Środek krążka wypełniony jest tkanką miękką, zwaną jądrem miażdżystym.

Krążki międzykręgowe spełniają bardzo istotną funkcję. Umożliwiają one zgięcie i wyprost oraz ruchy boczne tułowia, a także amortyzują i łagodzą wszelkie wstrząsy, na jakie narażony jest kręgosłup.

Wrogowie kręgosłupa

Wytrzymałość i stabilność kręgosłupa jest ściśle uzależniona od mięśni i więzadeł stanowiących pewnego rodzaju anatomiczny "gorset" stabilizujący. Osłabienie siły mięśni prowadzi do przeciążenia więzadeł, do nieprawidłowego obciążenia krążków międzykręgowych, zmniejszenia stabilizacji kręgosłupa. Może to więc być początkiem całego łańcucha zmian prowadzących do utrwalenia wad postawy oraz rozwoju dyskopatii i choroby zwyrodnieniowej kręgosłupa.

Obecnie, głównie dzięki zdobyczom cywilizacji, człowiek niestety znacznie ograniczył swoją aktywność fizyczną. W pozycji siedzącej (samochód, telewizja, praca za biurkiem itp.) spędzamy najwięcej czasu, a to znacznie przeciąża kręgosłup.

Obliczono, że właśnie w tej pozycji, z plecami opartymi o krzesło, na 3. krążek międzykręgowy, znajdujący się między 3. a 4. kręgiem lędźwiowym, wywierany jest nacisk rzędu 140 kg. Przy lekkim pochyleniu do przodu nacisk ten zwiększa się do ok. 175 kg, aby w czasie głębszego pochylenia wzrosnąć do 250-275 kg. Zresztą właśnie wtedy dochodzi najczęściej do tzw. wypadnięcia dysku. Dla porównania w innych pozycjach wielkość nacisku na ten sam krążek międzykręgowy wynosi:

  • w pozycji stojącej - ok. 100 kg,
  • w pozycji stojącej z pochyleniem do przodu - ok. 150-200 kg,
  • leżąc na boku - ok. 75 kg,
  • leżąc na wznak - ok. 25 kg.

Jak żyć w zgodzie z kręgosłupem?

Brak aktywności ruchowej powoduje zmniejszenie ruchomości kręgosłupa, osłabienie siły mięśni grzbietu, brzucha i pośladków ważnych w utrzymaniu pionowej postawy.

Najlepszym i najprostszym sposobem utrzymania kręgosłupa w dobrej kondycji jest gimnastyka i aktywny wypoczynek. Ze sportów rekreacyjnych najlepiej uprawiać pływanie i jazdę na rowerze, gdyż są to formy ruchu, które najmniej obciążają kręgosłup.

Duże znaczenie dla zdrowia kręgosłupa ma także utrzymanie w dobrej kondycji mięśni tułowia. Zyskuje się to przez systematyczne wykonywanie ćwiczeń wzmacniających mięśnie grzbietu i brzucha.

Najlepiej ćwiczyć tak, aby nasze tętno w czasie treningu wynosiło co najmniej 120 uderzeń na minutę. Trening powinien trwać nie mniej niż 30 min, z uwzględnieniem krótkich przerw na odpoczynek między poszczególnymi ćwiczeniami. Liczba powtórzeń danego ćwiczenia powinna uwzględnić nasze zaawansowanie w treningach (im większy staż w treningu, tym większa liczba powtórzeń). Ćwiczenia powinny być wykonywane w seriach w maksymalnych zakresach ruchu, ale nie przekraczając granicy bólu.

Jak zmniejszyć bóle krzyża?


  1. Kładziemy się na plecach, nogi zgięte w kolanach, stopy oparte na podłożu, ręce pod głową lub wzdłuż tułowia. W pozycji tej wykonujemy kolejne ćwiczenia, powtarzając je kilkakrotnie:

    1. przyciskamy kręgosłup do podłoża, napinając mięśnie brzucha, a następnie rozluźniamy mięśnie

    2. zginamy na zmianę prawą i lewą nogę z przyciągnięciem jej do brzucha

    3. przyciągamy obie zgięte w kolanach nogi do brzucha i z powrotem opieramy je o podłoże

    4. unosimy głowę, ręce układamy na udach i przyciągamy nogi do brzucha z równoczesnym stawianiem oporu rękoma

    5. ręka prawa położona na zewnętrznej stronie uda, nieznacznie przechylamy kolana w lewo z oporem ręki. Powtarzamy to samo w prawą stronę.

  2. Leżymy na brzuchu, pod biodra podkładamy twardą poduszkę, kilkakrotnie napinamy i rozluźniamy mięśnie pośladkowe.

  3. . Klękamy, podpierając się na wyprostowanych rękach, unosimy grzbiet w górę, jednocześnie opuszczając głowę ("koci grzbiet"), następnie wyginamy kręgosłup w dół z uniesieniem głowy do góry.


niedziela, 08 lutego 2009

skolioza.bloz.plZe względu na duże zainteresownia blogiem skolioza.blox.pl uruchomiliśmy osobny dział na naszym forum, gdzie można podzielić się z innymi swoimi problemami, wymienić doświadczeniami, oraz uzyskać wszelkie porady oraz informacje. Forum jest bezpłatne, rejestracja nie wymaga potwierdzenia więc od razu można pisać. Zapraszam wszystkich zainteresowanych.

wejdź na forum      


 
1 , 2